Реформа МСЕК
У жовтні минулого року правоохоронці провели масштабну операцію щодо виявлення корупції у сфері МСЕК — медико-соціальних експертних комісій. Тоді понад 64 посадовці отримали підозри. Було виявлено 4 106 фіктивних висновків про інвалідність, встановлених на підставі підроблених документів.
В очільниці Миколаївської МСЕК знайшли 450 тисяч доларів готівкою, у Запорізькій області під час обшуків вилучили понад 49 млн гривень, а на Львівщині — понад 6 млн гривень у вигляді нерухомості та майна.
Більшість цих грошей посадовці “заробляли” через фіктивні документи для тих, хто ухилявся від призову та військової служби.
Проте абсолютною “рекордсменкою” стала очільниця Хмельницької комісії, у якої вдома вилучили понад 5 млн доларів, 300 тисяч євро та понад 5 млн гривень. Фото її чоловіка, який лежав на ліжку, встеленому грошима, стало вірусним і викликало масштабне обурення в мережі.
Це стало критичною точкою, після якої уряд нарешті розпочав довгоочікувану реформу МСЕК. Головні корупційні схеми у роботі МСЕК
На тлі корупційних скандалів НАЗК опублікували 10 головних корупційних ризиків у роботі МСЕК:
Домовленості “по знайомству” — коли людина напряму домовляється з головою або членом МСЕК про потрібне рішення за “хабар”; “Посередник серед чиновників” — коли хтось із держоргану виступає як посередник і допомагає “домовитися” про потрібний висновок. Співпраця між різними МСЕК — коли керівники або члени комісій у різних областях домовляються між собою, щоб разом заробляти на корупційних схемах. Приватні посередники — коли в схемах беруть участь просто громадяни (не чиновники), які “зводять” людей з МСЕК і організовують “хабар”. Прискорення документів за гроші — коли лікар швидше оформлює направлення та всі потрібні документи, якщо йому заплатили. Документи справжні, але послуга — корупційна. Підробка документів лікарями — коли лікар за гроші готує фальшиві медичні довідки чи історії хвороби. “Інвалідність під ключ” — повний незаконний пакет підготовки фіктивних документів і оформлення рішення МСЕК про інвалідність за гроші. Корупція через паперові документи — можливість “загубити”, підмінити або дописати документи завдяки тому, що частина процесів досі на папері. Фіктивна інвалідність для військовозобов’язаних — коли МСЕК робить довідку про інвалідність, щоб людина могла незаконно перетнути кордон або уникнути служби. Змова лікарів МСЕК — коли кілька членів комісії разом вимагають “хабар” від людей за “потрібний” висновок.
Можливо, однією з найболючіших “точок кипіння” стало те, що з корупцією у системі МСЕК найчастіше стикалися військовослужбовці, які отримали поранення чи травми під час повномасштабного вторгнення. Все це призвело до негайної потреби перезавантаження системи медико-соціальних експертних комісій. Що змінилося?
1 січня 2025 року традиційні комісії ліквідували та замінили на ЕКОПФО — нову електронну систему оцінки функціональних можливостей людини. Ідея проста — мінімізувати людський фактор, щоб зменшити корупційні ризики та зробити процедуру прозорішою.
Тепер процес підтвердження інвалідності чи встановлення відсотка втрати працездатності спрощується:
ліквідовано ЛКК (лікарські консультативні комісії); документи приймаються в електронному вигляді; впроваджено очну, заочну, дистанційну та виїзну форми огляду; створено Єдиний центр оцінювання функціонування людини в Дніпрі.
Це далеко не всі системні зміни, але головне — тепер визначення команди лікарів для огляду є незалежним і автоматичним, що усуває можливість особистих домовленостей. Рік тому саме ці виклики НАЗК називали одними з основних шляхів для корупції в МСЕК.
Реформа триває
Щоб зміни були справді дієвими — їх необхідно продовжувати. У звіті НАЗК стверджується, що попри значний прогрес в оновленні роботи комісій, система все ще має слабкі місця, які потребують покращення. Серед них:
“Стара система” все ще працює — людей досі ділять на “групи інвалідності” за старими правилами без впровадження Міжнародної класифікації функціонування; Дані розкидані — електронна система працює частково, інформація залишається розрізненою і її важко контролювати; Ризик затягування рішень — немає чітких термінів для обстежень і встановлення інвалідності, тож процес можна відкладати на невизначений час; Обмежена взаємодія між відомствами — підтримка військових і ветеранів прописана в законах, але існує лише на базовому рівні, без реальної інтеграції між структурами; Електронний документообіг не налагоджений — документи ще часто залишаються на папері або погано захищені, а контроль за доступом до даних пацієнтів недостатній. Автоматизація експертних команд формальна — система, яка мала б самостійно формувати команди лікарів, працює лише “на папері”, тож рішення все ще можуть залежати від особистих домовленостей.
НАЗК наголошує, що механізми контролю за системою все ще недосконалі, а низький рівень підзвітності може приховувати нові корупційні схеми.
ГО “Медицина без корупції” закликає громадськість і надалі стежити за трансформацією ЕКОПФО. Усім, хто стикається з корупцією на будь-якому етапі встановлення непрацездатності, варто повідомляти про це правоохоронним органам, НАЗК, МОЗ чи НСЗУ. Важливо робити публічні звернення, щоб корупція ставала видимою, а проблеми застарілої системи — поступово усувалися.
